Möt vår inköpschef
Hur är det egentligen att arbeta på PrismaTibro? Den frågan hoppas vi kunna besvara genom en serie intervjuer med några av våra kollegor. Först ut är vår inköpschef: Pierre Ekberg.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Jag svarar på mail, tar hand om inköpsordrar, håller koll på material, pris och gör jämförelser.
Hur kom det sig att du började arbeta här?
– Efter studierna var jag i behov av ett lite mer fast jobb. En släkting såg en annons i tidningen om att PrismaTibro sökte en montör eller reparatör, så jag gick på intervju och fick jobbet. I början stöttade jag en kollega med administrativa uppgifter samtidigt som jag jobbade i produktionen.
Hur trivs du här?
– Jag trivs jättebra, kollegorna är fantastiska. Det bästa med PrismaTibro är gemenskapen och att vi tar hand om varandra.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Det roligaste med mitt jobb är kontakten med leverantörerna, att lära sig nya tekniker och att få en inblick i andras produktionssätt. Sedan är det ju så klart roligt när man får ett bra pris eller när man får tag på ett material som man har letat efter länge. Jobbet i sig består av mycket problemlösning.
Hur behöver man vara som person för att jobba med det du gör?
– Man måste kunna bygga goda relationer med leverantörer och skapa förtroende. Samtidigt behöver man vara lite hårdhudad och klara av att hålla en professionell relation. Jag skulle säga att analytisk, strukturerad och organiserad är bra egenskaper att ha.
Hur har du utvecklats på företaget under din tid här?
– Med erfarenheten har jag blivit bättre på att våga ta beslut, att driva och avsluta.
Vad gör du när du inte jobbar?
– Jag tränar på gym, spelar frisbeegolf och umgås en hel del med min familj!